Zelf een Coatigan (winterjas) haken

Deze Coatigan (Jas of vest) heb ik gemaakt van het Royal garen van Zeeman. Heerlijk voordelig, slechts 1 euro per bol, en je heb maar 8 bollen nodig. Ik heb het dubbeldraads gehaakt dus lekker warm! Het Royal garen is er in verschillende kleuren, dus wil je een rode of een blauwe dan kan dat ook. Ik heb er een warme jas van gemaakt met kraag en voering! Als je de kraag en voering weg laat heb je een heerlijk lang vest.

Wat wel heel grappig is, is dat de knopen en de voering duurder zijn dan de hele Coatigan zelf. Het gebruikte garen kost slecht 8 euro 🙂

IMG_0362

Haaknaald no. 7

8 bollen Royal van Zeeman ( € 8,00) 🙂 Het hele werk wordt met een dubbele draad gehaakt!!!

Patroon: *1 vaste, 1 stokje *, ** herhalen. In de volgende toer *1 vaste boven het stokje en 1 stokje boven de vaste*, ** herhalen

!!! Maak een proeflapje in dit patroon. Bereken hoeveel steken je op 10 cm hebt in de breedte en in de hoogte. (1 steek was bij mij ongeveer 1 cm) Bepaal van tevoren hoe lang je de jas wilt hebben, op welke hoogte je heupen zitten, hoe lang je de armsgaten wilt (gemiddeld is een armsgat 25 cm hoog)

IMG_0513IMG_0514

*** Mijn patroon en alle afmetingen zijn gebaseerd op maat 38 ***

VOORPAND:  Maak een sliert van 25 lossen plus 1 keer losse. Haak volgens het patroon. Bij 40 cm totale hoogte (heuphoogte) aan de heupkant 1 mindering maken door 2 steken samen te haken. (Ik heb mijn voorpanden en het rugpand in totaal 90 cm lang gemaakt, mijn heuphoogte zit dus op 40 cm vanaf de onderkant. Je moet dus wel even van tevoren bepalen hoe lang je de jas wilt hebben en bepalen waar jou heuphoogte zit.) Na 3 toeren maak je nog eens aan de heupkant 1 mindering door 2 steken samen te haken.

Bij 63 cm totale hoogte gaan we aan de halskant minderen als volgt:

1e toer: na de keer losse(n) de volgende 2 steken samen haken (22 steken)

2e toer: alle steken haken volgens het patroon

3e toer: de laatste 4 steken niet haken voor het armsgat. Dit zit dus aan de tegenovergestelde kant dan de hals minderingen!

4e, 7e, 10e, 13e, 16e, 19e en 22e toer: aan de halskant 2 steken samen haken (= 1 mindering)

23e toer: alle steken haken volgens het patroon (11)

IMG_0226

Je haakt natuurlijk 2 voorpanden, maar omdat de voor -en achterkant van het werk hetzelfde eruit zien kan je gewoon 2 x bovenstaand patroon haken.

RUGPAND: Maak een sliert van 49 lossen plus 1 keer losse. In patroon haken zoals het voorpand met aan 2 kanten de heup minderingen en aan 2 kanten de niet gehaakte steken voor het armsgat. (als je steken niet haakt kan je op de onderliggende steken slip stitches maken om bij je beginplek te komen)

Een slip slitch is een vaste die je direct door de begin lus haalt. Dus een lus ophalen en deze direct door de lus op je haaknaald halen.

IMG_0227 IMG_0228

Op de foto’s zie je dat ik met contrast draadjes werk om aan te geven waar ik de minderingen voor de taille heb gemaakt. Leg de goede kanten van de voor panden en het rugpand op elkaar en maak de zij naden en de schouder naden alvast aan elkaar met een dubbele draad en een stik steek.

MOUW: Maak een sliert van 23 lossen plus 1 keer losse. De boord maak je als volgt:

1e toer: Alle steken vasten haken (23)

2e toer: Alle steken een slip stitch (23)

3e toer: Alle steken kameel steek (23) ( Bij de kameel steek haak je lossen in de 2 lussen achter de normale 4 lussen van de steek)

4e toer: 1 losse, *2 vasten, 3 stokjes in 1 steek, 2 vasten*, ** herhalen, eindigen met 1 vaste. Dit is de toer waarin de bobbeltjes ontstaan in de boord

5e toer: alle steken vasten haken (23)

6e toer: Alle steken slip stitch (23)

7e toer: Alle steken kameel steek (23)

IMG_9993

Vanaf toer 8 haken volgens het patroon en elke 7 cm aan beide kanten 1 steek meerderen aan het begin van de toer. (dit meerderen doe je dus over 2 toeren, heen 1 vermeerdering aan de ene kant en terug 1 vermeerdering aan de andere kant) Dus meerderen bij een hoogte van 7, 13, 19, 25, 31, 37 en 43 cm.

Hierna gaan we geleidelijk minderen om de kop van de mouw te maken. Dit doen we als volgt:

1e toer: 1 losse, 3 slip stitches, 1 losse, volgende 2 steken samen haken, patroon volgen, laat aan het einde 4 steken onbewerkt, de 2 steken daarvoor samen haken

2e toer: na de keer losse(n) de eerste 2 steken samen haken, patroon volgen, de laaste 2 steken samen haken.

3e toer: haken volgens patroon

4e toer: na de keer losse(n) 1 steek overslaan, volgende 2 steken samen haken, patroon volgen, de laatste 2 steken samen haken (daarbij de keer steek van de vorige toer onbewerkt laten) (21 steken)

5e toer: Haken volgens patroon

6e tot en met de 12e toer: 1e en laatste 2 steken samen haken (er zijn dan nog 7 steken)

13e toer: 3e en 4e steek samen haken

14e toer: haken volgens patroon

Ik heb het in mijn beschrijving wel eens over “de keer losse(n)”. Als je een nieuwe toer begint dan is de laatste steek van de vorige toer dus een stokje OF een vaste. Boven een stokje maak je dan 1 keer losse MAAR boven een vaste maak je 2 keer lossen. Vandaar 🙂

Je maakt natuurlijk 2 mouwen op deze manier. Op de foto zie je dat ik met contrast draadjes werk om aan te geven waar ik meerderingen heb gemaakt. Als beide mouwen klaar zijn kan je alvast de zij naden netjes sluiten met een dubbele draad  en een stik steek. LET OP! Als je een voering in de coatigan wilt maken maak dan eerst een tekening van een mouw pand op patroon papier. Deze heb je later nodig.

Nu is het tijd om de mouwen eraan vast te zetten. Met spelden zet je de kop van de mouw met de goede kant van het werk vast aan de goede kant van het armsgat. Het is het handigste om de mouw in de jas te leggen. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is op de foto’s hieronder. Speld eerst de oksel en de kop van de mouw vast en verdeel daarna netjes de rest van het werk over de ruimte en zet goed vast met spelden. Ook de mouwen zet je vast met een stik steek en dubbel draad.

BOORD LANGS DE VOORPANDEN EN DE HALS: Neem een dubbele draad en begin onderaan het rechter voorpand. Haak de 1e tot en met de 7e toer van het mouw patroon. Haak langs het voorpand omhoog, langs de hals, de nek en zo weer naar beneden langs het linker voorpand en weer terug.

IMG_0312

ZAKKEN: maak een sliert van 16 lossen en haak volgens het patroon. Begin met een stokje in de 2e losse. Bij 15 cm hoogte haak je het patroon van de eerste 7 toeren van de mouw. Daarna is de zak klaar. Maak er 2. Mijn zakken zijn 16 cm breed en 19 cm hoog. Kies een geschikt plekje op de voor panden en zet de zakken vast met een dubbel draad.

Als het je bedoeling was om een mooi lang warm vest te maken, dan ben je nu eigenlijk klaar. Nog wel even de draadjes netjes wegwerken en eventueel wat mooie sier knopen erop zetten.

Nu het vervolg voor de COATIGAN: We gaan verder haken langs de voorpanden en de hals om een mooie sluiting met knoopsgaten en een warme kraag te maken. We beginnen weer onderaan het rechter voorpand. Haak 4 toeren in patroon (1 vaste, 1 stokje). In de 3e toer gaan we langs 1 van de voorpanden (kies links of rechts) verdeeld 6 knoopsgaten haken door 1 steek over te slaan. Zorg dat de steek die je overslaat een vaste zou moeten zijn. Je haakt dus een stokje, slaat dan een steek over (in de voorgaande toer is dat een stokje) en haakt weer een stokje (boven een vaste van de voorgaande toer). In de 4e toer haak je tussen deze 2 stokjes een stokje, op de stokjes zelf komt natuurlijk een vast (volgens het patroon). Zo krijg je mooie en niet te grootte knoopsgaten. Ik heb tussen elk knoopsgat 9 steken zitten. Aan het einde van de 4e toer de draad afknippen.

Nu gaan we de kraag eraan haken. Geef met 2 contrast draden aan waar je wilt dat de kraag begint. Je maakt een begin met een dubbele draad 6 steken lager dan waar je contrast draad zit. Ik heb op onderstaande foto al een klein stukje gehaakt maar waar mijn haaknaald zit daar ben ik begonnen.

IMG_0448

1e toer: haal een lus op (met de dubbele draad) uit een vaste van de voorgaande toer. haak 1 losse, de volgende 2 steken samen haken en het patroon vervolgen (1 vaste, 1 stokje). De 2 na laatste 2 steken samen haken en eindigen met een slipstitch.

2e toer: keren, slipstitch in de volgende steek, 1 vaste, 1 half stokje, 1 vaste, 1 stokje en het patroon vervolgen. Eindigen met 1 half stokje, 1 vaste, 1 slipstitch.

3e toer: keren, 1 slipstitch, volgende 2 steken samen haken, patroon vervolgen. Eindigen met 2 steken samen haken, 1 slipstitch.

4e toer: 1 losse, keren, 1 slipstitch, patroon vervolgen. Eindigen met 1 slipstitch.

5e toer: 1 losse, keren, 1 vaste, 1 halve stokje, patroon vervolgen. Eindigen met 1 halve stokje, 1 vaste, 1 slipstitch.

6e toer: keren, 1 slipstitch, 2 steken samen haken, patroon vervolgen. Eindigen met 2 steken samen haken, 1 slipstitch.

7e toer: 1 losse, keren, 1 vaste, 1 half stokje, patroon vervolgen. Eindigen met 1 half stokje, 1 vaste, 1 slipstitch.

8e toer: 1 losse, keren, 1 vaste, 1 half stokje, patroon vervolgen. eindigen met 1 half stokje, 1 vaste, 1 slipstitch.

De kraag is klaar, draad afknippen en wegwerken.

Voor een mooie afwerking haak ik langs de hele jas / coatigan een kreeften steek. Een kreeften steek is een achteruit gehaakte vaste dus begin hiervoor onderaan het linker voorpand. Met een dubbel draad een lus ophalen en omhoog haken langs het voorpand, langs de hals / kraag, langs het andere voorpand naar beneden en langs de hele onderkant van de jas / coatigan. Als het goed is kom je dan weer uit waar je bent begonnen.

Voor op de achterkant van de jas maak ik nog een bandje welke te hoogte van de taille wordt vast gezet. Deze heeft geen functie maar staat gewoon mooi. Ik zet daar ook twee knopen links en rechts op. Voor het bandje haak ik een sliert van 16 lossen en daarop haak ik 4 toeren met 15 vasten. Je begint dus in de 2e losse.

Ook de knopen kunnen op voorkant van de jas gezet worden. Dat heb ik ook gewoon met een dubbele draad gedaan. Een twee omslagen knoop erin, dan de draden door het haakwerk naar de binnenkant steken met een borduurnaald en aan de binnenkant ook een knoop leggen en daarna met alle draden samen een knoop maken en stevig aan trekken. Afknippen klaar!

De Coatigan is nu klaar! Maar ik wilde een echte jas waar ook geen wind doorheen blaast, dus heb ik er ook nog eens een voering in gemaakt. 🙂

Ik heb mooie voering stof gekocht. Om een voering in een jas te zetten maak je eigenlijk van die voering dezelfde jas maar dan een maatje groter. De voering en de jas zet je met de verkeerde kanten tegen elkaar vast. Ik heb dit met de hand gedaan met een klein steekje met een dubbel draad in de kleur van mijn coatigan. Bij het achterpand van de voering heb ik in het midden een plooi gelegd om te voorkomen dat de voering gaat trekken. Haak werkt rekt wel mee maar voering stof niet. Van de mouw heb ik op patroon papier een tekening gemaakt voordat ik de mouwen in de jas heb gezet. Hieronder wat foto’s van hoe ik de voering heb gemaakt.

Heb je ook deze jas gehaakt? Stuur dan een foto en ik plaats hem op mijn blog.

Bent u blij met mijn patronen?

Patronen schrijven en duidelijke foto's maken is best een hoop werk. Als u dit waardeert mag u mij een donatie sturen zodat ik weer leuk garen kan kopen voor een volgend project en u misschien weer blij kan maken met een duidelijk patroon. Super bedankt!!!

€1,00

7 comments

  1. Erg mooi geworden! Wil dit ook zeker gaan proberen. Vraagje hoe heb je de patronen van de voering getekend? Het gehaakte deel overgetrokken?

    Like

    • Hallo Marja,

      Hartelijk dank voor je bericht! Ik neem aan dat je het over de jas hierboven hebt?
      Je moet als eerste een proeflapje haken met een dubbele draad en haaknaald no. 7 Haak het proeflapje in de patroon steken.
      Patroon: *1 vaste, 1 stokje *, ** herhalen. In de volgende toer *1 vaste boven het stokje en 1 stokje boven de vaste*, ** herhalen
      Als je proeflapje ongeveer 15 cm hoog is kan je gaat opmeten hoeveel steken je hebt op 10 cm breedte. En hoeveel steken je hebt op 10 cm hoogte.

      Eigenlijk moet je nu op de tekeningen je eigen maten gaan invullen. Zoals je ziet is mijn voorpand 26 cm breed. Ik had in mijn proeflapje in 10 cm, ongeveer 10 steken.
      Dus als ik 26 cm wil voor mijn voorpand dan moet ik dus beginnen met (10 steken X 2,6 (26 cm)) 26 steken/lossen.
      Als jij bij jou proeflapje ook 10 steken op 10 cm hebt, en je wil het voorpand in maat 48 bijvoorbeeld 35 cm breed hebben dan moet je dus beginnen met (10 steken X 3,5) 35 steken/lossen.

      Je kan het beste een vest/jas nemen welke je lekker zit en deze opmeten en de maten invullen op de tekeningen. Aan de hand daarvan kan je dan je eigen patroon uitrekenen.
      Bepaal ook van tevoren hoe lang je de jas wilt hebben. Ik heb vanaf mijn heup naar beneden toe gerekend nog 40 cm zitten. Kijk maar naar de tekening van het voorpand. Ik ben begonnen met de 26 cm breedte en op 40 cm hoogte zit mijn heup en heb ik wat steken geminderd om iets taille te creëren.
      Als jij de jas bijvoorbeeld 10 cm langer wilt, dan begin je dus na 50 cm pas met de taille.

      Ik hoop dat je eruit kan komen. Ik weet niet of je wel eens een eigen patroon hebt gemaakt, maar dit vergt enig rekenwerk om je eigen patroon te maken. Ik denk dat je in totaal 10 bollen nodig hebt voor maat 48.
      Succes!!!

      Groetjes,
      Saskia

      Like

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )