Breien

Mijn gebreide vest is klaar!

Joepie!!!!!                                                                                                                                           Mijn vest is klaar! Heerlijk om in weg te kruipen, maar ook lekker als jasje als ik even met de hond ga lopen.

Patroon: voor maat 38 (gebreid met Katia Inca garen op naald no.8) Als je ander garen gaat gebruiken dan eerst even een proeflap breien en je eigen patroon berekenen. Hoe je dit doet kan je lezen bij mijn blogpost “”proeflap breien, meten en patroon maken”.

Hieronder een video van de gerstekorrel steek:

Rugpand: 58 steken opzetten, 6 cm recht breien daarna doorgaan in gerstekorrel steek.   Bij 58 cm totale lengte voor de schouders afkanten. Aan beide kanten van het werk bij het begin van elke naald 1 x 8 steken en 2 x 5 steken afkanten.

Hieronder een video van het afkanten:

Bij 61 cm totale lengte de resterende steken op een hulpnaald zetten.

Voorpanden: 37 steken opzetten, 6 cm recht breien daarna doorgaan in gerstekorrel steek. Bij 58 cm totale lengte voor de schouders afkanten. Aan één kant van het werk bij het begin van elke naald 1 x 8 steken en 2 x 5 steken afkanten. Bij 61 cm totale lengte de resterende steken op een hulpnaald zetten. Het 2e voorpand in spiegelbeeld breien.

Patroon kleurig gebreid vest 3.jpgKL

Mouwen:  28 steken opzetten, 6 cm recht breien daarna doorgaan in gerstekorrel steek. Bij 10 cm totale lengte beginnen met meerderen. Aan beide kanten van het werk elke 6e naald, op 1 steek van de kant, 1 steek meerderen. (je meerdert dus in die naald totaal 2 steken, aan elke kant 1) Dit doe je in totaal 10 keer. Je het dan 48 steken op de pen. Bij 47 cm totale lengte de mouw losjes afkanten. De andere mouw wordt hetzelfde gebreid.

Mouw.jpgKL Patroon kleurig gebreid vest.jpgKL

In elkaar zetten en de kraag breien: Nu als eerste de schoudernaden sluiten en de steken die op de wachtnaalden staan over zetten op je breipen. Je hebt totaal 60 steken op de pen. De hele kraag wordt recht gebreid. Bij 4 cm hoogte verdeeld over de naald 8 steken meerderen en bij 8 cm hoogte nogmaals verdeeld over de naald 8 steken meerderen. Er zijn nu 76 steken op de naald. Bij 17 cm totale hoogte alle steken losjes afkanten. (Ik heb de kraag dubbel gevouwen en het deel van het achterpand vastgezet.)   Nu leg je het vest plat op tafel en leg je de mouwen dubbel gevouwen (op de juiste plek) tegen het vest aan. Nu de zij naden en mouw naden aan elkaar zetten. Daarna de mouw kop in het mouwgat vastzetten. (ik heb alle naden met een vochtige lap en de strijkbout voorzichtig gestoomd) Voor de sier heb ik 4 grote houten knopen op mijn vest gemaakt en voor het sluiten aan de bovenkant gebruik ik een houten brei-sluiting.

Voor iedereen die dit heerlijke vest ook gaat maken, VEEL BREI PLEZIER!!!

2 gedachten over “Mijn gebreide vest is klaar!

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

w