Baby vest breien

Babyvest breien 19

Ha, weer een héél eigen patroon gefabriceerd en al zeg ik het zelf: Héél goed gelukt! 

Ik ben sinds 4 mei 2020 oma, en van overgroot oma had ik nog garen liggen wat super geschikt was om dit jasje van te breien. En zeg nou zelf, hoe leuk is het om van overgroot oma’s wolletjes een jasje te breien voor mijn kleinkind. Ik weet heel zeker dat overgroot oma dat heel graag zelf had willen doen, maar ik heb het nu voor haar gedaan en vind het super leuk om mijn kleinkind in “haar” jasje te zien. Zo is ze er toch nog een beetje bij betrokken.

Wil je het patroon en de foto’s in je eigen email ontvangen en lekker thuis uitprinten? Dat kan voor slechts 2 euro. 

PDF patroon Baby jasje breien

Het complete patroon met alle foto’s in uw mailbox ontvangen voor slechts 2 euro. Lekker thuis uitprinten en bewaren

€ 2,00

De mouwen in de armsgaten spelden (met de goede kanten tegen elkaar aan) en met een stiksteek vast zetten. Ik vouw altijd eerst de mouw dubbel zodat ik weet waar het midden zit en dan speld ik dat midden tegen de naad van de schouder aan. Dan de oksel op de juiste plek vast spelden en de rest mooi verdelen. Daarna de zij naad van de mouw dichtmaken.

Capuchon: Ik heb 88 steken opgezet met pen 4 (alleen voor het opzetten!) en heb toen 4 toeren in boordsteek (1 recht, 1 averecht) gebreid met pen 3,5. Toen verder in ribbelsteek met pen 4 en in de eerste naald heb ik 4 steken gemeerderd. Ik heb de 18e, 35e, 53e en 70e steek dubbel gebreid. In totaal had ik toen 92 steken. Bij 16 cm totale hoogte heb ik het werk in tweeën gedeeld en elk deel apart verder gebreid. Hierbij heb ik aan beide zijden van het werk 2 x 1 steek en 4 x 2 steken afgekant, elke keer aan het begin van de naald. Net als bij het afkanten bij de hals en schouder heb ik ook hier telkens de laatste steek op de pen niet gebreid. Bij heb beginnen van de naald ook deze steek weer gewoon overnemen op de andere pen, evenals de 2e steek. Dan de eerste over de tweede halen en er is 1 steek afgekant, enz. Na de laatste keer afkanten meet mijn werk een totale hoogte van 19 cm en kant ik de volgende pen alle steken af. Het andere deel op dezelfde manier de afkantingen maken.

Vouw de capuchon dubbel met de goede kant naar binnen en maak de achterkant netjes aan elkaar met een stiksteek. Dan de capuchon op de hals van het vestje spelden (met de goede kanten op elkaar) en ook dit met een stiksteek vastzetten.

Langs 1 voorpand wil ik een boordje breien met knoopsgaten. Ik brei dit boordje ook in ribbelsteek. Ik heb eerst gemeten van onderen af tot aan de capuchon hoe lang dit moet worden. Het is 26 cm en ik brei 21 steken op 10 cm dus ik heb 54 of 55 steken nodig om te voorkomen dat het boordje gaat trekken of lubberen. Ik heb steken opgenomen met pen 3,5 en had toen 53 steken op mijn pen. In de eerste naald (met pen 4 verder gaan) heb ik toen 2 steken gemeerderd. Ik heb de 2e en de 2 na laatste steek dubbel gebreid.   

Na 3 ribbels heb ik de knoopsgaten gemaakt door telkens 2 steken af te kanten. De bovenste en de onderste komen dicht bij de kant en de andere 3 verdeel ik over het overgebleven deel. Het is handig om van tevoren even de knopen op het werk te leggen en misschien even met een steken markeerder aan te geven waar je de knopen straks wilt hebben. Ik heb dus 5 knopen gebruikt. Ik heb na 3 ribbels dus voor elke knoop 2 steken afgekant en in de volgende pen weer op die plek 2 steken opgezet. Nog 3 ribbels breien en dan alle steken afkanten.

Als de knoopsgaten een beetje lubberen (er zitten altijd wat lossere steken op die plek) dan kan je met een haaknaald en wat slipstiches rondom het knoopsgat dit wat verstevigen. Op de middelste foto hieronder kan je goed het verschil zien tussen het gewone knoopsgat (onderste) en het verstevigde knoopsgat (één na onderste)

Nu nog de knopen op de juiste plek vastzetten en een pomponnetje op de muts en het vestje/jasje is klaar. Ik heb nog best wat garen over van mijn 3e bol dus daar ga ik nog een das/sjaal van maken. Leuk! bijpassend bij het jasje!

Babyvest breien 19

babyvest-breien-19

PDF patroon Baby jasje breien

Het complete patroon met alle foto’s in uw mailbox ontvangen voor slechts 2 euro
Lekker thuis uitprinten en bewaren

€ 2,00

Klik hier om te kopen.

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )